AIS po niemiecku, a co na to polski Rząd ?

08.12.2009
AIS to system łączności radiowej, ma na celu poprawę bezpieczeństwa poprzez wymianę danych nawigacyjnych i innego zabezpieczenia danych w kontroli ruchu statków. W ubiegłym roku dyskutowaliśmy bardzo gorąco o wprowadzeniu za 80 mln. PLN systemu RIS (River Information System) na polskich drogach wodnych. Była to dyskusja dotycząca tylko naziemnego systemu operacyjnego. Teraz powoli system ten staje się obowiązkowy na zachodnio-europejskich drogach wodnych. Statki (również polskie) będą musiały być wyposażone w nadajniki i odbiorniki (AIS), a ich koszt jest niebagatelny: wynoszący do kilku tysięcy Euro. Rząd niemiecki już obecnie po przez Federalne Ministerstwo Transportu znalazł fundusze na pomoc dla niemieckich armatorów. Mam pytanie, co na to polski Rząd i Ministerstwo Infrastruktury? Czy też znajdzie fundusze na dofinansowanie czy spadnie to na barki polskich barkarzy? .

W ubiegłym roku dyskutowaliśmy bardzo gorąco o wprowadzeniu za 80 mln. PLN systemu RIS (River Information System) na polskich drogach wodnych. Była to dyskusja dotycząca tylko naziemnego systemu operacyjnego. Teraz powoli system ten staje się obowiązkowy na zachodnio-europejskich drogach wodnych. Statki (również polskie) będą musiały być wyposażone w nadajniki i odbiorniki (AIS), a ich koszt jest niebagatelny: wynoszący do kilku tysięcy Euro.

Rząd niemiecki już obecnie poprzez Federalne Ministerstwo Transportu znalazł fundusze na pomoc dla niemieckich armatorów. Mam pytanie, co na to polski Rząd i Ministerstwo Infrastruktury? Czy też znajdzie fundusze na dofinansowanie czy spadnie to na barki polskich barkarzy?

Federalne Ministerstwo Transportu wprowadza wsparcie finansowe dla lepszej nawigacji w żegludze śródlądowej. W nowo uruchomionej pomocy-dotacji Państwa Niemieckiego (BRD) dla niemieckiej żeglugi śródlądowej wsparcie zostanie wypłacone dla zmodernizowania i wyposażania statków w system automatycznej identyfikacji (AIS: Automatic Identification System). Wsparcie finansowe w/g Federalnego Urzędu Transportu wynosić będzie do 2100 euro dla armatora (na jedną barkę) na zakup i instalację urządzeń.

AIS to system łączności radiowej, ma na celu poprawę bezpieczeństwa poprzez wymianę danych nawigacyjnych i innego zabezpieczenia danych w kontroli ruchu statków. Od połowy 2008 r. wszystkie profesjonalne statki powyżej 300 ton brutto (BRT) w rejsach międzynarodowych lub ponad 500 ton brutto są zobowiązane do wprowadzenia systemu AIS. Podobnie, statki o długości ponad 20 metrów i więcej niż 50 pasażerami na pokładzie, muszą być wyposażone w system AIS.

Dzięki technologii AIS w celu lepszej i wcześniejszej informacji o mijaniach i wyprzedzaniach innych statków oraz istniejącej infrastruktury dróg wodnych są koordynowane i mogą być wykorzystywane bardziej efektywnie. System przekazuje kapitanom szybsze i dokładniejsze niż radar informacje na temat innych statków w swoim otoczeniu, gdyż jest to system aktywniejszy.

Projekt współpracy między dwoma największymi krajami żeglugi śródlądowej w Europie, tj. Niemiec i Holandii przewiduje, że od 2013 r. wprowadzenie obowiązkowego korzystania z systemu AIS na krajowej niemieckiej i międzynarodowej drodze wodnej. Promocja sprzętu systemu ECDIS, na którym ruchu statków może być wyświetlany na elektronicznych mapach, nie jest wliczony w cenę. Wnioski o dofinansowanie muszą być złożone najpóźniej do 1 Listopad 2010 roku do Wasser- und Schifffahrtsdirektion West w Münster.

Wysokość środków finansowych w latach 2009 do 2011 wynosi w całości 5,88 milionów euro. Pochodzą z unijnych funduszy rozwoju TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) oraz Pakietu Stymulacji Ekonomicznej II (PK II).

Na podstawie "Interessante News von der Binnenschiffahrtswelt"
opracował Józef Węgrzyn

16 komentarzy

Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Wojciech Rytter
    Wojciech Rytter
    I znowu nas wyprzedzili.Jestesmy w tej Europie ? Czy zawsze musimy byc na szarym koncu ? Panie Jozefie ,prosze przyspieszyc to i przekonac kogo trzeba,zeby i nasza zegluga byla bezpieczna i nowoczesna.Pozdrawiam serdecznie .W.Rytter,Nadwislak.
    - 08.12.2009 23:07
    • G
      grzegorz
      Holendrzy też dostaną dofinansowanie w wysokości 2 100 , a najtańszy zestaw kosztuje ( tak słyszałem) 2 600, tak więc 4/5 jest finansowane. A u nas już mogę Wam odpowiedzieć,że dofinansowanie wyniesie pewnie okrągłe 0.
      - 09.12.2009 12:14
      • Apis
        Apis
        RIS w Polsce wprowadzono http://www.zeglug...admore=366 pomimo, że nie było takiego obowiązku.

        Chodziło o to aby paru panów w Szczecinie miało ciepłe posady. A reszta problemu? Jakieś nadajniki - odbiorniki? AIS?

        "A co to AIS?" Co nas to obchodzi. Aby pensyjka była do emeryturki. Jak barkarze chcą być z nami "kompatybilni - niech sobie kupią AIS albo niech przestaną pływać i zawracać nam d....
        - 09.12.2009 14:58
        • x5
          x5
          Słyszałem też inną wersję odnośnie polskich dróg wodnych i obowiązku posiadania urządzeń AIS na statku.Za przykładem Kanału Kilońskiego, gdzie na śluzie,np.Brunsbüttel można-trzeba wypożyczyć taki nadajnik (te jednostki,które nie mają go wbudowanego na stałe),
          ale jedna doba kosztuje 150 euro.
          Chłopcy ze Szczecina planowali taką wypożyczalnię na granicy w Widuchowej na Odrze i Mescherinie na Odrze zachodniej.
          Ile będzie kosztowała doba, albo tydzień, czy miesiąc ?
          Tego się nie dowiedziałem.
          - 09.12.2009 15:32
          • Apis
            Apis
            600 zł za dobę wypożyczenia sprzętu AIS. Po kilkudziesięciu wypożyczeniach sprzęt się zwróci. Pecunia non olet - jak mawiali starożytni szczecinianie z RIS...
            - 09.12.2009 18:38
            • Bosman Jozef
              Bosman Jozef
              Kochani.Ja tylko jako amator żeglugi i drobny szuwarowiec zapytuję "A gdzie jest ta nasza żegluga"?.O czym my marzymy?.Jakie dotacje?Od kogo???????????????itd.............Boję się,że jeśli nawet były by dotacje z Unii na ten cel, to nasi decydenci i tak to spaprają.Na razie spaprali szanse na lepsze drogi wodne!!!!!!!.Pomimo tego i tak jestem niepoprawnym optymistą i wierzę że moje wnuki będą oglądać sunące barki i statki po Odrze.A czy z AIS tego nie wiem.Najpierw niech będzie co wyposażać w te urządzenia!!!
              - 09.12.2009 19:06
              • Teos
                Teos
                Wszystkim zainteresowanym tematem AIS polecam stronę
                http://www.marinetraffic.com/ais/
                Warto zobaczyć Kolonię i np. Rotterdam, podejrzewam że od przyszłego roku będzie dużo więcej barek do podejrzenia - totalna inwigilacja :-)
                Również galeria jest bardzo interesująca.
                - 09.12.2009 22:27
                • x5
                  x5
                  Super Teos!
                  Link,który polecasz dotyczy żeglugi morskiej.AIS śródlądowy zawęża obserwację do europejskich rzek, portów i kanałów oraz ograniczonych wód morskich udostępnionych dla żeglugi śródlądowej.
                  Nadajnik każdego statku ma zaprogramowne jego stałe dne:
                  nr.europejski,identyfikator radia UKW,wymiary i moc statku oraz port macierzysty.Natomiast kpt. przed każdym rejsem będzie musiał podać (zaprogramować): stan załogi (nie wiem czy wymagane będą nazwiska),klasę systemu jazdy (A1, A2 lub Cool, rodzaj i ilość ładunku oraz port przeznaczenia.
                  Operator stacji naziemnej oraz urzędy kontrolne,np.policja wodna będą miały wgląd do danych.Przekraczanie dopuszczalnych prędkości będzie karane bez pomiarów radarowych (tak jest na Kanale Kilońskim).To samo dotyczy czasów dopuszczalnej jazdy.
                  Na statkowych ekranach AIS będzie można odczytać nazwy i rodzaje statków zbliżających się do nas oraz ich dane...
                  Mój niemiecki kolega z byłego NRD po zapoznaniu się z pierwszą informacją na temat AIS skwitował to tak:
                  -STASI (NRD-owska służba bezpieczeństwa,czyli policja polityczna) to była pestka.Teraz to dopiero będzie totalna inwigilacja-.
                  Ale czego się nie robi dla naszego zdrowia i bezpieczeństwa,prawda? ("Rok 1984" G.Orwell)
                  - 10.12.2009 09:30
                  • G
                    grzegorz
                    Ta strona juz działa, i widać nawet kto skąd i dokąd płynie.
                    Teos znalazł znów perełkę. Teraz nasze kobiety nie będą się już pytały gdzie płyniemy i gdzie jesteśmy. Same sobie sprawdzą.
                    Totalna inwigilacja.
                    - 10.12.2009 11:08
                    • Teos
                      Teos
                      Cześć Skipper, może się mylę ale wydaje mi się że nie ma różnicy pomiędzy morskim a śródlądowym AIS'em. Zresztą na stronie do której podałem link widać również barki na Renie np. holenderska barka INA http://www.marinetraffic.com/ais/show...=244650515 czy też pchacz VEERHAVEN VIII http://www.marinetraffic.com/ais/show...=244620945
                      Warto zwrócić uwagę że częścią rozróżniającą strony różnych statków jest ich numer MMSI. Warto też kliknąć na skrót "Vessel's details..." który nas doprowadzi w przypadku VEERHAVEN VIII na kolejną stronę ze szczegółami dotyczącymi tego pchacza http://www.marinetraffic.com/ais/ship...=244620945. Jeżeli teraz klikniemy na link przy napisie "Latitude/Longitude:" zobaczymy na mapie gdzie się ten pchacz w tej chwili znajduje http://www.marinetraffic.com/ais/defa...55:16%20PM.
                      - 10.12.2009 19:09
                      • x5
                        x5
                        A'hoy Teos! Masz rację nie ma różnicy.Ja wypowiedziałem się dość skrótowo myśląc o wprowadzeniu sytemu i rozbudowie bazy naziemnej.W tej chwili ma ją tylko Ren.Zobacz na inne niemieckie rzeki i kanały i nie zobaczysz nic.
                        Łaba kończy się w Hamburgu, Ems w Papenburgu, a Wesera w Bremen.Jednak na tej rzece w środkowym jej biegu trwają już intensywne prace i w przyszłym roku system ruszy "pełną parą".
                        Polska przeznaczyła na krótki odcinek żeglownej Odry granicznej 80 mln.PLN (tj.jakieś 20 mln Euro?) na wprowadzenie tego systemu.Teraz zapewne (po uruchomieniu systemu) będą ściągali haracz od barkarzy i informacja o tym była celem mojego Newsa. Chciałem pokazać,że Rząd niemiecki znalazł pieniądze na dofinansowanie dla "biednych" barkarzy z BRD i zapytałem, czy "nowobogaccy" polscy barkarze też coś dostaną ?
                        Ciekawy jestem co na to ZPAŚ ?
                        - 10.12.2009 21:19
                        • Adam Reszka
                          Adam Reszka
                          Teosowi: Ale dał Pan "szkołę", Panie Tadku! Dopiero Pański komentarz z tymi linkami otworzył mi oczy na potęgę tego systemu. Należy mieć pewność, że tak, jak mówi Skipper, konsekwentni Niemcy rychło ten system AIS wprowadzą na wszystkich swoich śródlądowych drogach wodnych. Bo u nas na Wiśle ... nie wiem, co powiedzieć, bo mi się jeszcze coś nieparlamentarnego wymknie!
                          Pozdrawiam obu Panów - ARes
                          - 10.12.2009 23:08
                          • Teos
                            Teos
                            Panie Adamie - dziękuję.
                            Skipper - to jednak Ty masz rację, jest pewna różnica pomiędzy morskim a śródlądowym AIS -em. Nie dotyczy ona sprzętu lecz rodzaju przysłanych informacji. Dla zainteresowanych dokument Centralnej Komisji Reńskiej "Standard Schiffsverfolgung und Aufspürung in der Binnenschifffahrt"
                            http://www.doris.bmvit.gv.at/fileadmi.../vtt_d.pdf . Informacje o systemie AIS od strony 27.
                            Natomiast szczegółowe informacje na temat dofinansowanie AIS-a w Niemczech na stronie http://www.elwis.de/Verkehrswirtschaf...index.html
                            Znalazłem również wyszukiwarkę gdzie można na podstawie nazwy statku znaleźć jego MMSI i na odwrót http://www.itu.int/cgi-bin/htsh/mars/..._search.sh
                            - 11.12.2009 15:16
                            • Szafranek
                              Szafranek
                              Panowie o czym Wy piszecie pierwsza rzecz to wyciąć statki,a druga rzecz to zlikwidować wszystkie porty śródlądowe nikomu do niczego nie potrzebne w Polsce przecież to się nikomu nie opłaca i jest nie rentowne, Unia nie będzie partycypować w nie opłacalne i nie chciane śródlądowe drogi wodne bo niby z jakiej racji? A nam jest to po prostu nie potrzebne bo i do czego jak nie ma czym to i nie musi być po czym pływać.Pozdrawiam serdecznie Szafranek,
                              - 12.12.2009 01:21
                              • x5
                                x5
                                Nikt z nas nie jest Alfą i Omegą, ale dzięki wspólnym działaniom informacyjnym możemy osiągnąć wiele.
                                Jest dla nas sprawą oczywistą,że polskie drogi wodne są w opłakanym stanie.Nie jest jednak jeszcze tak tragicznie,żeby oddać je całkowicie naturze (tzn. ekoterrorystom spod znaku Gaja).Nie po to chodziłem do wrocławskiego TŻŚ podobnie jak pozostałych 9 tys.absolwentów,żeby teraz przyglądać się tragedii jaka spotyka naszą żeglugę śródlądową.
                                Szafranek też nasz absolwent,czyli świadomy żeglugowiec,ale już zdesperowany napisał:

                                Cytat

                                Unia nie będzie partycypować w nie opłacalne i nie chciane śródlądowe drogi wodne bo niby z jakiej racji?

                                Oczywiście,że nie będzie tak długo (bo i dlaczego?) aż nasze polskie władze rządowe (MI) nie upomną się o to, albo ktoś inny zagrożony nie zrobi tego za te w/w władze.

                                To jest tak jak z domami w szeregowej zabudowie.Jeżeli zawali się jeden inne też na tym ucierpią.

                                Dzięki Teosowi zapoznałem się z lekturą rządowej broszury niemieckiego Federalngo Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast, pt.:
                                "Merkblatt zur Richtlinie über Zuwendungen für den Erwerb und die Installation von Inland AIS Geräten an Bord von Binnenschiffen vom 20. Oktober 2009"

                                Nie będę tego wszystkiego tłumaczył bo jest to kilka stron maszynopisu, ale .....w podtekście doczytałem się ,że ze względów bezpieczeństwa żeglugi międzynarodowej na niemieckich drogach wodnych o dofinansowanie urządzeń AIS wbudowanych na statkach będą mogli ubiegać się również.... POLACY.
                                Kto czyta nie błądzi, a raczej nie płaci z własnej kieszeni.
                                Reasumując to wszystko powiem krótko,że szczegóły przekażę Prezesowi ZPAŚ koledze Zbyszkowi Garbieniowi, z którym rozmawiałem przed chwilą telefonicznie.
                                - 12.12.2009 09:19
                                • Jerzy Hopfer
                                  Jerzy Hopfer
                                  Witam Kolegów.
                                  Z tego co mi wiadomo z rozmów z kolegami z administracji dróg wodnych Niemiec, AIS jest wprowadzany pilotażowo w okresie 3 lat na dolnej Wezerze. Każdy, kto uprawia tam żeglugę i wykonał na dolnej Wezerze minimum 3 rejsy może się zgłosić do tej "akcji" i ubiegać o dofinansowanie sprzętu. Także armatorzy polscy, ponieważ środki na wprowadzenie programu pochodzą z UE. Podobny program jest wprowadzany w Holandii i na tej samej zasadzie mogą korzystać z niego polscy armatorzy. Trzeba tylko złożyć wniosek do WSD West w Muenster, która jest wśród wszystkich dyrekcji wodno-żeglugowych w Niemczech swoistym "głównym księgowym" i dysponuje kasą. Dokąd składać wnioski w Holandii ustalimy w najbliższym czasie.
                                  Pozdrawiam. Jerzy Hopfer.
                                  - 13.12.2009 10:09
                                  Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
                                  Proszę Zaloguj by zagłosować.
                                  Niesamowite! (2)66.7 %
                                  Bardzo dobre (1)33.3 %
                                  Dobre (0)0 %
                                  Średnie (0)0 %
                                  Słabe (0)0 %
                                  Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
                                  Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies