Covestro i NPRC chcą w 2024 roku uruchomić dwa statki napędzane wodorem, które będą służyły do transportu soli. W ślad za nimi mają pójść jeszcze dwie kolejne jednostki.
Pod względem wielkości transportu najważniejszym surowcem dla lokalizacji Covestro w Nadrenii Północnej-Westfalii jest sól. W ramach projektu RH2INE Covestro i NPRC chcą stopniowo uczynić transport tego surowca bezemisyjnym. W tym celu partnerzy początkowo chcą od 2024 roku uruchomić dwa statki napędzane wodorem, a później dwa kolejne.
Według firm, obecnie skupiamy się na kwestiach technicznej i ekonomicznej wykonalności projektu. W tym czasie projekt techniczny kadłuba również ma zostać zoptymalizowany, aby statki mogły być używane nawet podczas niskich stanów wody. Badane jest również, czy zielony wodór z elektrolizy chloru własnej firmy Covestro mógłby zostać wykorzystany do tankowania frachtowców.
Cel neutralnego dla klimatu korytarza transportowego „Ren-Alpy”
Do 2024 r. Transgraniczna inicjatywa RH2INE chce również uruchomić kilka statków napędzanych wodorem między Rotterdamem a Kolonią wraz z innymi partnerami z konsorcjum. Celem długoterminowym jest stworzenie neutralnego dla klimatu korytarza transportowego „Ren-Alpy”.
Wśród zwolenników są Ministerstwo Gospodarki Nadrenii Północnej-Westfalii oraz holenderskie prowincje Holandia Południowa i Geldria, porty w Duisburgu, Neuss / Düsseldorfie, Kolonii i Rotterdamie, a także inne firmy logistyczne i przemysłowe.
Dla Covestro przejście na napęd wodorowy jest „kolejnym krokiem na drodze do produkcji neutralnej dla klimatu”. Firma chce całkowicie dostosować wszystkie swoje obszary do gospodarki o obiegu zamkniętym. W tym kontekście wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i zielonego wodoru to ważne elementy.
O NPRC
NPRC ma 135 członków i według własnych informacji generuje roczny obrót w wysokości 90 milionów euro. Około 200 statków jest używanych przez NPRC każdego dnia, przewożąc 12 milionów ton towarów masowych, kontenerów i drobnicy na europejskich wodach śródlądowych. To sprawia, że NPRC jest największym holenderskim dostawcą śródlądowego transportu wodnego i trzecim co do wielkości dostawcą w Europie. Korporacja przewozi towary dla dużych europejskich klientów przemysłowych z różnych sektorów i posiada oddziały w Rotterdamie, Mannheim, Duisburgu, Antwerpii i Paryżu.