ONZ-towski ekspert pyta o tzw. modernizację śluz odrzańskich

20.02.2014
ONZ-towski ekspert pyta o tzw. modernizację śluz odrzańskich
Remont śluzy Różanka za sprawą Janusza Fąfary możemy śledzić na bieżąco na naszych łamach. Fotograficzną dokumentację realizacji prac dostrzegł na naszej stronie także Jaroslav Kubec, ONZ-towski ekspert od śródlądowych dróg wodnych i zwracając się do polskich instytucji zajmujących się administrowaniem dróg wodnych z niepokojem pyta o tę "modernizację".

Od dawna nasze środowisko uważa, że "modernizacja" śluz odrzańskich polega na "drapaniu mchu" i ani o włos nie zmienia parametrów komór przynajmniej o klasę wyżej.

Remont śluzy Różanka za sprawą Janusza Fąfary możemy śledzić na bieżąco na naszych łamach. Fotograficzną dokumentację realizacji prac dostrzegł na naszej stronie także Jaroslav Kubec, ONZ-towski ekspert od śródlądowych dróg wodnych i zwracając się do polskich instytucji zajmujących się administrowaniem dróg wodnych z niepokojem pyta o tę "modernizację". Oto przetłumaczona przeze mnie treść listu Pana Kubeca:

"W internecie natknąłem się na dokumentację fotograficzną modernizacji Śluzy Różanka. Ze zdjęć wynika, że ingerencja w konstrukcję ścian komory jest rzeczywiście niezwykle istotna. Zastanawiam się jednak, czy po tych pracach pozostaną dotychczasowe parametry komory (szerokość wrót 9,60 m) czy też cała komora wraz z głowicami zostanie poszerzona do szerokości 12 m x 190 m (czyli do wymogów klasy Vb tak jak np. śluza Malczyce). Nie jest też dla mnie jasne, czy po modernizacji zwiększony zostanie prześwit nad górną głowicą śluzy (pod mostem Osobowickim). Z tym wszystkim związane jest moje ogólne pytanie: czy modernizacja dużych komór śluz na Odrze ma polegać na zachowaniu ich parametrów (tj. szerokości 9,60 i długości poniżej 190 m), czy też ich parametry zostaną dostosowane do europejskich standardów (kl. Vb)? Będę wdzięczny za informacje na ten temat, bo te wynikające z Programu Odra 2006 są bardzo ogólnikowe i nie wynika z nich jasno, czy ta modernizacja to tylko przywrócenie historycznych parametrów, które dobre były 100 lat temu ale nie dziś. Wiąże się to z opinią czy projektowany korytarz Odra - Dunaj, o którym znów w Republice Czeskiej i Europarlamencie dyskutujemy ma jakikolwiek sens.

Jaroslav Kubec"


Nic dodać - nic ująć. Od dawna nasze środowisko uważa, że "modernizacja" śluz odrzańskich polega na "drapaniu mchu" i ani o włos nie zmienia parametrów komór przynajmniej o klasę wyżej. Jest to niezgodne z obowiązującym prawem mówiącym, że każda modernizacja budowli hydrotechnicznych (śluz, mostów) musi uwzględniać uzyskanie parametrów co najmniej maksymalnych klasy bezpośrednio wyższej.
Apis 20.02.2014 2,212

7 komentarzy

Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • koj
    koj
    Smile
    - 20.02.2014 11:49
    • Z
      zwierusinski
      Prawo swoje a KZGW swoje nic dodać nic ująć.Wychodzi na to że śluza jest remontowana nie zgodnie z obowiązującymi przepisami.Poszerzenie komory o 2.40m powoduje takie wielkie koszty nie do przeskoczenia.Krótkowzroczność brak fachowości przemiał pieniędzy,podwójna nie potrzebna robota.Za tak zaplanowaną inwestycję KZGW już morze szykować się do przyjmowania gratulacji i zasłużonych profitów.
      - 20.02.2014 14:17
      • S
        szafir
        Panowie skoro remont ma zakończyć się z końcem kwietnia to nie trzeba być ekspertem aby na podstawie zdjęć zamieszczanych przez p. Janusza stwierdzic że remont nie dotyczy głów.... Popełniono setki artykułów na temat Projektu Modernizacji WWW - to Projekt przeciwpowodziowych współfinansowany z priorytety III!!! Nie mylić z Priorytetem VII POiIŚ Transport. Obok mamy idealne miejsce do wybudowania nowej śluzy na dowolna klasę jak np Malczyce. Porażające jest ciągle narzekanie. Oj dawno powodzi nie było i oby nie było.
        - 20.02.2014 20:19
        • O
          Odra
          Szafir, próbujesz mówić o Odrze osobno jako o rzece i osobno jako o drodze wodnej ? -Powodzie sobie a żegluga sobie?? Tak się nie da. To własnie błąd naszej administracji wodnej (RZGW Wrocław). Powódź nie dyskwalifikuje działań rozwojowych a wręcz przeciwnie nakazuje szukać szerszych rozwiązań niż odtworzenie nazwane sprytnie modernizacją. Przykładowo, co nam daje włączenie do użytku świeżo "zmodernizowanej " śluzy do klasy III ? Ano kapitan statku staje przed śluzą jednostką o większych gabarytach nisz wrota śluzy i otrzymuje sygnał, że teraz "po modernizacji" mechanizmy otwierania wrót są NOWOCZESNE(sic!) Armator nie pyta - jak te wrota się otwierają? Pyta -jakim taborem może wpłynąć do komory śluzy po skończonej modernizacji czyt. poprawie klasy urządzenia hydrotechnicznego(zgodnie z przepisami). A u nas -po staremu.Ale za to feta trwa!!! Wróciliśmy do stanu sprzed 100 lat! Gratulacje dla inwestora!! Czy sądzi Pan, Panie Szafir ze następne pokolenie przebuduje kolejny raz Odrzańską Drogę Wodną do standardów wymaganych w sieci dróg europejskich?
          - 20.02.2014 21:56
          • S
            szafir
            Bliźniacza śluza podobnie w Brzegu Dolnym !!! Nie męczcie staruszki.
            - 20.02.2014 22:10
            • O
              Odra
              Widzę, że już Pan wie co zrobić z 400 milionami PLN którymi pogardziło RZGW Wrocław-nieprzygotowane do inwestowania i poprawy klasy drogi wodnej na Odrze Środkowej. Pana wypowiedzi jeszcze raz przekonują mnie w moim stanowisku, które chętnie przedstawię w odpowiedzi ekspertowi ONZ. Otóż, brakuje ciągle jednego PROGRAMU dla SYSTEMU rzeki Odry uwzględniającego różne sposoby i narzędzia finansowania czyli mówiąc prosto: jeden zdefiniowany zakres rzeczowy działań systemowych w tabelce a obok wskazanie źródeł i programów finansowych i wynikający z tego harmonogram.
              - 20.02.2014 22:18
              • S
                szafir
                Myślę że zamiast niezdrowego nakręcania emocji środowisko wodziarzy powinno aktywniej włączyć sie w kolejna perspektywę finansowania. Czy pogardziło ? Nie jest to takie proste. RZGW padło, podobnie jak inne rządowe agencje, ofiara czystek tzw. korytowych.
                - 20.02.2014 22:30
                Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
                Proszę Zaloguj by zagłosować.
                Niesamowite! (0)0 %
                Bardzo dobre (0)0 %
                Dobre (0)0 %
                Średnie (0)0 %
                Słabe (0)0 %
                Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
                Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies