Rzeczny serwisowiec z napędem hybrydowym

15.03.2012
Stocznia DAMEN w Koźlu położyła stępkę pod nowobudowany „serwisowiec” o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Stateczek jest pomyślany jako jednostka pomocnicza przy prowadzeniu prac hydrotechnicznych - szczególnie na terenach chronionych.

Wymiary jednostki: L=19,00, B= 8,10, T= 1,40 - pasują jak ulał do naszej Odry (to mniej więcej wielkość pchacza). Już na pierwszy rzut oka można rozpoznać wszechstronność zastosowania tego rzecznego serwisowca. Asymetryczne położenie sterówki umożliwia transportowanie elementów na miejsce budowy czy remontu (śluzy, jazu, nabrzeża etc). Obiekt wyposażony jest we własny dźwig ale także może mieć na swoim pokładzie maszynę roboczą np. koparkę, wysokowydają pompę, agregaty prądotwórcze, spawalnicze lub inne.

Stocznia DAMEN w Koźlu położyła stępkę pod nowobudowany „serwisowiec” o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Stateczek jest pomyślany jako jednostka pomocnicza przy prowadzeniu prac hydrotechnicznych - szczególnie na terenach chronionych.

Już na pierwszy rzut oka można rozpoznać wszechstronność zastosowania tego rzecznego serwisowca. Asymetryczne położenie sterówki umożliwia transportowanie elementów na miejsce budowy czy remontu (śluzy, jazu, nabrzeża etc). Obiekt wyposażony jest we własny dźwig ale także może mieć na swoim pokładzie maszynę roboczą np. koparkę, wysokowydają pompę, agregaty prądotwórcze, spawalnicze lub inne. Wymiary jednostki: L=19,00, B= 8,10, T= 1,40 - pasują jak ulał do naszej Odry (to mniej więcej wielkość pchacza - nad zanurzeniem Damen mógłby popracować i zmniejszyć je do 1 m).

Sądzę, że wszystkie odrzańskie RZGW powinny mieć taki statek na wyposażeniu. W połączeniu z jakąś poogłębiarką - też rodem z Damena - stanowiłyby naprawdę skuteczny tandem do modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej a następnie utrzymania jej odpowiednich parametrów.
Apis 15.03.2012 4,621

12 komentarzy

Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Z
    zgred
    Brakuje mi tu jeszcze typowej wciągarki kotwicznej. Dżwigiem nie wszystko da się zrobić.
    - 15.03.2012 10:09
    • Apis
      Apis
      Zgodnie z moją wiedzą - wyposażenie można dostosować do potrzeb armatora. Nawet działko wodne na szczycie sterówki jest możliwe Wink
      - 15.03.2012 11:45
      • Janusz Fafara
        Janusz Fafara
        A ja bym jeszcze dołożył pale wciskane w podłoże utrzymujące obiekt w stabilnej pozycji podczas pracy.I ma jeszcze jeden mankament - nie przemieszcza sie po lądzie jak ostatni ,,cudowny" nabytek wrocławskiego RZGW. A tak na poważnie - ten egzemplarz jest co nieco za głęboki jak na nasze drogi wodne.
        - 15.03.2012 13:39
        • R
          roman63
          Proponuję Panie Kapitanie,aby pomysł działka wodnego na szczycie sterówki zastąpić pomysłem zamontowania prawdziwego działka!!! Wówczas byłby pożytek przy okazji wszelakich dyskusji nad problematyką żeglugi i gospodarki wodnej. Dyskusji nad tymi dziedzinami gospodarki narodowej jest wiele,ale jakoś zawsze to cichnie po czasie.
          - 15.03.2012 14:03
          • S
            Seehund
            Znane mi i często spotykane na Renie statki o podobnym przeznaczeniu mają na dziobie, (podobne do tych na promach) opuszczane klapy, umożliwiające komunikację z brzegiem ludziom i maszynom.
            Brawa dla stoczni i życzenia mnóstwa zamówień.
            - 15.03.2012 17:12
            • Apis
              Apis
              Ten tez ma - przed dźwigiem - tyle że dość krótką. Raczej do pionowego nabrzeża. Ale chyba nie problem wyposażyć go w większą - do każdego brzegu.
              - 15.03.2012 17:30
              • S
                Seehund
                @Apis. Jak zwykle masz rację. (Ile razy już to pisałem?) Po twojej podpowiedzi też to widzę. Będąc zachwyconym tą koncepcją pozwoliłem umknąć szczegółom.
                Podzielam ideę "dokładki" Pana Janusza Fąfary. Znam ten system kotwiczenia, ale ze statku 110-cio metrowego. Przy tego typu jednostce technicznie, pewnie, byłoby wykonalne, ale co na to powiedziałaby ekonomia ?
                - 15.03.2012 21:10
                • Apis
                  Apis
                  Reńska foko Grin Nie jestem taki wszechwiedzący... Ja po prostu mam wtyki u źródła Grin
                  Mam tez blisko do Koźla Smile

                  A fotka to obraz modelu, więc nie wszystko tak od razu się rzuca "na oczy"....
                  - 15.03.2012 22:06
                  • K
                    Kongregacja
                    Jeśli się nie mylę jest to prototyp z naszej stoczni ,a wersji wyposażenia podejrzewam ze można dołożyć ,odjąć zmienić wiele elementów i urządzeń ,działko wodne bardzo mądre. klapy też . Najważniejsze aby były zamówienia i możliwość bezproblemowego dotarcia drogą wodną do odbiorcy. Kłania się żeglowność rzeki ODRY.
                    zauważyć proszę wątek Odry pojawia się w każdej dyskusji o transporcie ,budownictwie, rekreacji jak też regulacja dróg wodnych w zapobieganiu powodziom oraz wiele innych.............
                    - 15.03.2012 22:29
                    • Janusz Miszewski
                      Janusz Miszewski
                      Oj stoczniowiec nie chciiałbyś widzieć tych statków "na żywo". Projektant oskarżony o zły projekt. A gotowy wyrób "pożal się boże". Sprawa w sądzie. Moja wypowiedz dotyczy oczywiście "gdańskiego" wątku.
                      - 16.03.2012 19:47
                      • W
                        wladyslaw styp
                        Jeszcze jedno cacko do muzeum, jak na polskie rzeki stanowczo za głębokie, najwyżej 0,7 metra. T.
                        o nie jest jednosta do plywania w nurcie i kanałach musi przeciesz wejść w każdą zatoczkę pod śluzę pod jaz itd
                        - 17.03.2012 19:33
                        • Apis
                          Apis
                          Panowie - spokojnie. Ten statek DAMEN buduje w Polsce (w Koźlu), ale nie dla polskiego armatora. Nie rozumiem więc zupełnie pytań o przetargi, błędne projekty i tym podobne historie... Nie jest to katamaran, nie jest to prom, nie jest to w ogóle statek produkowany dla polskiego odbiorcy, co jest zresztą regułą w najlepszych polskich stoczniach rzecznych.

                          Pisząc tego newsa napisałem wyraźnie, że gdyby nasze odrzańskie RZGW zainteresowały się takim stateczkiem - zapewne pewne jego cechy (zanurzenie, napęd czy wyposażenie) musiałyby być zmienione aby mógł pracować na Odrze. Głównie zanurzenie (max 1m) - choć zgadzam się z kpt. Władkiem Stypczyńskim i kpt. Januszem Fafarą, że jeśli miałby podejść wszędzie - to jeszcze mniej.

                          Ideą "serwisowca" jest obsługa np. pogłębiarki: w razie potrzeby szybko przeprowadzić ją na nowe miejsce, zapewnić komunikację z lądem w sprawach pilnych (np. wymiana nogi-podpory takiej pogłębiarki), szybkiego dostarczenia jakiegoś elementu lub dodatkowych materiałów nie przewidzianych pierwotnie i nie dostarczonych np. większą barką na teren wodnej budowy itd...

                          Przykład przyszedł z morza, gdzie serwisowce służą głównie do obsługi platform wiertniczych, układania podmorskich rurociągów, kabli - choć nie tylko. Poniżej piękny i nowoczesny - "morski" projekt DAMENA:

                          www.motorship.com/__data/assets/image/0011/700004/damen1.jpg


                          oraz kilka innych przykładów serwisowców morskich:

                          www.motorship.com/__data/assets/image/0009/538038/AHTS_KL_SANDEFJORD_-_January_2011.jpg


                          www.portalmorski.pl/data/resources/Image/Adam/UT786.jpg


                          www.optimarin.com/postmann/dbase/bilder/siem_2411.jpg


                          www.portalmorski.pl/data/resources/Image/Adam/OceanKnarr.jpg
                          - 17.03.2012 20:23
                          Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
                          Proszę Zaloguj by zagłosować.
                          Niesamowite! (0)0 %
                          Bardzo dobre (0)0 %
                          Dobre (0)0 %
                          Średnie (0)0 %
                          Słabe (0)0 %
                          Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
                          Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies