Samorządy za żeglugą! Administracja wodna piętrzy... problemy, a Karwowski nie widzi sensu.

08.02.2012
W dniu 6 lutego 2012 roku w siedzibie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odbyło się spotkanie robocze poświęcone planowanym inwestycjom na śródlądowych drogach wodnych przewidzianych do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej. Zaproszono przedstawicieli Krajowego i Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej oraz Urzędów Marszałkowskich, zainteresowanych rozwojem żeglugi śródlądowej.

Prezes KZGW - Leszek Karwowski poprzez swoje wystąpienie wywrócił plan spotkania i wywołał dyskusję nad sensem modernizacji dróg wodnych w Polsce. Przestrzegał przed konfrontacyjnym charakterem roszczeń w stosunku do administracji wodnej, czym upodobnił dyskusję do wcześniejszych rozmów ze środowiskiem armatorów śródlądowych. Replikowali przedstawiciele Urzędów Marszałkowskich, którzy stwierdzili, że zdecydowanie widzą sens oraz interes w rozwoju tej gałęzi transportu, a samorządy wręcz wyręczają administrację rządowa finansując i tworząc programy rozwoju.

W dniu 6 lutego 2012 roku w siedzibie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odbyło się spotkanie robocze poświęcone planowanym inwestycjom na śródlądowych drogach wodnych przewidzianych do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach kolejnej perspektywy finansowej.

Na dyskusje Ministerstwo zaprosiło przedstawiciele Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej oraz przedstawicieli Urzędów Marszałkowskich, zainteresowanych rozwojem żeglugi śródlądowej. Ministerstwo Transportu reprezentowała Pani Monika Niemiec-Butryn, Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Pani Monika Bieniaszewska, Zastępca Dyrektora Departamentu Funduszy UE. KZGW reprezentował sam Prezes Leszek Karwowski, natomiast RZGW głównie poszczególni dyrektorzy.

Należy zwrócić uwagę na liczne przybycie przedstawicieli samorządów lokalnych, co spowodowało ewidentnie przepełnienie sali obrad, a jednocześnie wpłynęło na klimat spotkania, który chwilami miał burzliwy charakter. Jednocześnie sytuacja ta świadczy głównie o widocznej potrzebie reaktywacji żeglugi śródlądowej akcentowanej przez bezpośrednich włodarzach danego terenu.

Na wstępie spotkania Pani Dyrektor Monika Bieniaszewska przedstawiła szereg informacji na temat prawdopodobnych warunków wsparcia inwestycji ze środków unijnych. Zwróciła przede wszystkim uwagę, że planowane prace powinny mieć charakter pro transportowy i przynieść realny efekt, mierzony w ilości przewiezionych towarów. W dalszej kolejności przedstawicielka Ministerstwa poprosiła poszczególne RZGW o omówienie po kolei planowanych inwestycji, przesłanych wcześniej w formie tabelarycznej oraz ich uszeregowanie pod względem priorytetów.

W tym momencie głos zabrał Prezes KZGW, który poprzez swoje wystąpienie wywrócił plan spotkania i wywołał dyskusję nad sensem modernizacji dróg wodnych w Polsce. Po pierwsze stanowczo stwierdził, że przesłana wcześniej do ministerstwa lista inwestycji ma charakter tylko propozycji, bądź pobożnych życzeń i w znacznej większości brak do nich jakichkolwiek dokumentacji inwestycyjnych. Zwrócił również uwagę, że priorytety powinno określić Ministerstwo Transportu.

Następnie głos zabierali poszczególni dyrektorzy RZGW, którzy zarzucali ministerstwu brak konkretnych strategii i programów oraz przywoływali wielokrotnie powtarzany argument, że najpierw należy określić, co i gdzie planuje się przewozić a następnie modernizować potrzebne odcinki dróg wodnych. Sytuacja ta sprawiała wrażenie, że na inwestycjach zależy głównie ministerstwu a administracja wodna piętrzy tylko problemy.

W toku dyskusji Pani Dyrektor Monika Niemiec – Butryn zwróciła uwagę, że kończą się prace nad Strategią Rozwoju Transportu, która poddana była konsultacjom społecznym. Jednakże istnieje konieczność opracowania konkretnych planów inwestycyjnych i w związku z tym nie można czekać na strategię.

Następnie głos zabierali poszczególni przedstawiciele Urzędów Marszałkowskich, którzy zwrócili uwagę na duże zaangażowanie samorządów w plany rozwoju żeglugi śródlądowej. Stwierdzili, że zdecydowanie widzą sens oraz interes w rozwoju tej gałęzi transportu. Odpowiednie zapisy w tym zakresie znalazły się w strategiach rozwoju województw a samorządy wręcz wyręczają administrację rządowa finansując i tworząc programy rozwoju.

Swoją obecność silnie zaakcentowali przedstawiciele pięciu Marszałków Województw, którzy zawarli porozumienie i stworzyli program rozwoju Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Generalnie samorządy potwierdziły ogromne zapotrzebowanie na rozwój śródlądowych dróg wodnych w Polsce, czym poniekąd wybili z rąk główny argument administracji wodnej.

W dalszej kolejności Prezes KZGW przestrzegał przed konfrontacyjnym charakterem roszczeń w stosunku do administracji wodnej, czym upodobnił dyskusję do wcześniejszych rozmów ze środowiskiem armatorów śródlądowych. Zadeklarował również, że w ciągu tygodnia prześle uaktualnioną wersję tabelki z planowanymi inwestycjami.

Na koniec spotkania, po wyjściu Dyrektora Departamentu Funduszu UE zwrócono uwagę Prezesowi KZGW, że jednostka odpowiedzialna za dzielenie funduszy w Ministerstwie wyszła ze spotkania w przekonaniu, że KZGW zupełnie nie ma przygotowanych żadnych projektów. Może to skutkować brakiem dofinansowania nowych inwestycji w następnej perspektywie. Ministerstwo do zeszłego roku informowało o konieczności przygotowywania projektów, również przy pomocy środków z programu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Zwrócono również uwagę, że pomoc skierowana będzie do beneficjentów, czyli RZGW i tylko one mogę składać wnioski o dofinansowanie wraz z pełną dokumentacją.

Na koniec należy stwierdzić, że spotkanie nie spełniło swojej roli polegającej na omówieniu poszczególnych proponowanych inwestycji, głównie z powodu postawy administracji wodnej. Z drugiej strony KZGW oraz RZGW doświadczyły ogromnej presji ze strony samorządów lokalnych w tym Urzędów Marszałkowskich w kierunku modernizacji dróg wodnych i prawdopodobnie będą zmuszone do większej mobilizacji w celu pozyskania środków unijnych.

źródło: informacja własna (Podaj Dalej)
Apis 08.02.2012 3,643

20 komentarzy

Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • marek56
    marek56
    Chocholego tańca ze strony KZGW ciąg dalszy. Prezes "nie widzi" sensu rozwoju dróg wodnych ? Wzrok mu szwankuje ? A może trzeba zmienić Prezesa albo wyłączyć drogi wodne spod kurateli MŚ i KZGW ? Tylko kto to zrobi.
    - 08.02.2012 20:07
    • koj
      koj
      Interesuje mnie kto personalnie i merytorycznie w KZGW odpowiada za żeglugę śródlądową - musi to być wyjątkowy nieudacznik, lub działa z wyjątkową precyzją - niszczy żeglugę .
      - 08.02.2012 20:12
      • D
        darpo23
        Moim zdaniem KZGW powołane zostało do rozwalenia szczątków żeglugi jako środka transportu. Zajmuje się jakimiś strategiami , planami , opracowaniami które głownie dotyczą spraw przeciwpowodziowych i ochroną środowiska rzeżuchy pospolitej i ropuchy szarej. Zamiast pomagać RZGW w zdobywaniu środków na modernizację śluz i jazów żeby przystawały do Europy, to żąda tabelek i kolejnych ton papieru opracowań że żegluga jest potrzebna efektywna i da się na niej zarobić. Pamiętam jak powstawała ta "czapa" RZGW , miała służyć koordynacji działań tychże w skali kraju , a wyszło jak zwykle. Kolejni zbędni urzędnicy debatujący nad sprawami które RZGW mogłoby rozwiązywać bez nich.
        - 08.02.2012 20:24
        • Apis
          Apis
          Po prostu na hasło KZGW "Precz z żeglugą" tym razem nie odpowiedziało "zielone echo", a samorządowcy zaczęli zadowolonych z siebie urzędasów kopać w słabiznę. Nareszcie!

          A Prezes przypomina mi ślepego konia, który zapytany czy weźmie udział w Wielkiej Pardubickiej odparł:
          - Nie widzę przeszkód.
          - 08.02.2012 20:24
          • K
            kaczor_g
            Koj nie dojdziesz - ale warto o to zapytać, na BIP odnośniki do Departamentu Inwestycji i Nadzoru nie działają - nie wiadomo jaki jest regulamin, kto i za co odpowiada, nie jest dostępny schemat organizacyjny.
            Nie wiem po co taki BIP na którym niczego się nie można dowiedzieć - trzeba zapytać prezesa oficjalnie.
            Ma obowiązek odpowiedzieć.

            Ale ze schematu KZGW http://bip.kzgw.gov.pl/rep/kzgw/Dokum..._KZGW_.pdf wynika, że zespół ds. dróg wodnych jest na samym końcu drabiny organizacyjnej.
            Warto również zapytać jak to wydarzenie ma się do podpisanej międzynarodowej z Białorusią.... Może ma się tak samo jak parafowanie ACTA - nijak.
            - 08.02.2012 20:41
            • Apis
              Apis
              Koj, Kaczor - jak to kto: Tadeusz Mrówczyński - doradca prezesa ds żeglugi. Podpisuje przecież ministerialne dokumenty: http://www.oigr.p...0-2011.pdf

              Masz rację Koj co do określeń, kto się zajmuje żeglugą w KZGW.... Przetrwał od czasów Kozy, która wsławiała się "porządkiem rzeczy wg Kozy" - http://www.zeglug...admore=345
              - 08.02.2012 20:50
              • K
                kaczor_g
                Ale, ale trzeba drążyć ten problem bo:

                Cytat

                Prezes Rady Ministrów, rozporządzeniem z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska, powierzył Ministrowi Środowiska obowiązek wykonywania zadań związanych z programem "Wisła - 2020". Biuro ds. Programu dla Wisły i jej Dorzecza, podczas konferencji w Toruniu w dniu 14 czerwca 2003 roku, przekazało wstępną propozycję projektu Programu. Natomiast w dniu 31 sierpnia 2004 r. przekazana została do MŚ ostateczna wersja "Programu Inwestycyjnego dla Wisły 2020"

                http://kzgw.gov.pl/pl/Program-dla-Wis...-2020.html czyli nie jest tak, że nie wiadomo co ma być robione - wiadomo tylko nic się w tym kierunku już dawno uzgodnionym nie robi!
                - 08.02.2012 21:07
                • koj
                  koj
                  To wyjątkowo pracowity jest ten Pan w KZGW ile lat tam pracuje ten "fachowiec" od żeglugi?
                  - 08.02.2012 21:15
                  • K
                    kaczor_g
                    Wydaje mi się, że sprawy są na takim etapie ( groźba utraty funduszy UE), że warto pociągnąć sprawę poruszoną http://www.zegluga-rzeczna.pl/news.ph...admore=498 - co prawda nic z niej nie wynikło - poza tym, że prezes poprzedni (ale i obecny) nie ma pojęcia, że oprócz wpływów ze śluzowań i opłat tranzytowych to kasy Państwa ( z której KZGW i RZGW się utrzymują) wpływają podatki armatorów, podatki sprzedawców paliwa i inne dobra, którymi KZGW ma obowiązek w imieniu skarbu Państwa czyli podatników gospodarować.
                    Warto to pociągnąć żeby albo prezes powiedział dlaczego nic nie jest przygotowane do nowej perspektywy, albo powiedział dlaczego nie może być nic przygotowane.
                    Po tym spotkaniu jest dobry moment.
                    Zanim to wszystko sobie spłynie z szumem medialnym o przekroczonym stanie alarmowym na Bugu...
                    - 08.02.2012 21:36
                    • Apis
                      Apis

                      Cytat

                      ile lat tam pracuje ten "fachowiec" od żeglugi?

                      Za długo....
                      - 08.02.2012 21:49
                      • K
                        kaczor_g
                        poza tym trzeba pokazać wbrew temu co opowiada Pan Prezes , że podległe mu jednostki, posiadają opracowany plan działania i w sumie wiadomo co robić - powstaje zatem pytanie dlaczego to nie jest realizowane - http://www.programodra.pl/konsult/PdO..._07_09.pdf od strony 94 dość szczegółowy zakres działania
                        a od str 149 tabele z szacunkami kosztów
                        - 08.02.2012 22:01
                        • Janusz Fafara
                          Janusz Fafara
                          Z prezesem Karwowskim i jego stajnią jest coś nie tak. W historii działalności KZGW było masę podejśc a to do likwidacji Zarzadu, a to do zmiany na tronie Jaśnie Nam Panującego i co ? Jest jak beton, niezniszczalny. Tylko kto ten beton urabia ?
                          - 08.02.2012 22:03
                          • K
                            kaczor_g
                            google uber alles:
                            2003 - odznaczenie Złoty Krzyż Zasługi (kto był wtedy ministrem?? Żelichowski?) na wniosek ministra ochrony : ) http://www.abc.com.pl/mp-akt/-/akt/m-...-04-15-238
                            - 08.02.2012 22:55
                            • Apis
                              Apis
                              ... i tak od 2003 roku pewien kawaler Złotego Krzyża Zasługi tępi żeglugę śródlądową metodycznie, sumiennie i z oddaniem... Liczy na Order Odrodzenia Polski?
                              - 08.02.2012 23:46
                              • Szafranek
                                Szafranek
                                Ten fachowiec wcześniej bardzo skutecznie rozkładał wrocławskie lotnisko więc go za karę (w nagrodę) przeniesiono do KGZW,a potem to już tylko PKP i polskie drogi.Pozdrawiam serdecznie Szafranek.
                                - 09.02.2012 02:16
                                • R
                                  roman63
                                  Prezes KZGW wypowiada się chyba tylko za siebie. W większości środowisko wodne opowiada się za szeroko rozumianą modernizacją dróg wodnych. Popieramy wszelkie incjatywy zmierzajace do tego, aby żegluga śródlądowa miała się dobrze. Od tego zależy nie tylko los pracowników pracujących w żegludze, ale również los pracowników podległych Prezesowi KZGW. Jakie odczucie może mieć zwykły pracownik RZGW czytając te słowa? Po prostu prezesowi nie zależy na utrzymaniu miejsc pracy w swoich jednostkach, a tylko na rozproszeniu doświadczonej kadry. Najlepiej oddać wszystko (tak jak elektrownie wodne planuje oddać spółce Energa Hydro) i nic nie robić.

                                  Krajowy Sekretariat, w którym zrzeszeni są przedstawiciele środowiska wodnego pracującego w RZGW wystapił do CBA w sprawie listu intencyjnego podpisanego w sprawie tych elektrowni, a do MŚ o odwołanie Prezesa KZGW.

                                  Potrzebna jest reforma gospodarki wodnej, ale na jasnych zasadach finansowania, których przy każdych projektach nie było. Próbowano dzielić nas na 16 jednostek, ale nie wskazywano skąd te jednostki mają brać pieniądze. Jeżeli mamy zarabiać to dobrze, ale na czym? skoro przed ewentualną reformą wszystko się już oddaje. Zlikwidowano gospodarstwa pomocnicze, które po reformie mogłyby tworzyć trzon zakładów przynoszacych dochody.

                                  Śmiech bierze jak się widzi kupioną niby pogłębiarkę we Wrocławiu. Ten dziwoląg za 4mln nie utrzyma się na wodzie przy większym prądzie wody. Tym można pogłębić staw a nie Odrę. Ale tak jest jak decydują fachowcy, którzy Odrę oglądają zza biurka.

                                  Dziękuję wszystkim, którym dobro środowiska wodnego leży na sercu. Nie dziękuję tym, którzy nie słuchają głosu ludzi. Proszę, abyście ogladali czasami stronę www.sgw-solidarno... Tam jest szczera prawda o sytuacji w branży gospodarki wodnej. Pozdrawiam
                                  - 09.02.2012 08:19
                                  • K
                                    kaczor_g
                                    http://www.sgw-solidarnosc.pl/files/p...DgA4fo.pdf gdzie ja to już czytałem??? zaraz zaraz??? w relacji powyżej? - KZGW lekce sobie waży Ministerstwo Infrastruktury i Min. Rozwoju Regionalnego, o Marszałkach Województw nie wspominając
                                    - 09.02.2012 10:30
                                    • marek56
                                      marek56
                                      Źle się dzieje w państwie... KZGW.
                                      - 09.02.2012 11:11
                                      • koj
                                        koj
                                        "2003 - odznaczenie Złoty Krzyż Zasługi" czy Pan T.M. to nie dawny Towarzysz .
                                        - 09.02.2012 12:08
                                        • Szafranek
                                          Szafranek
                                          Towarzysze to się w kolesiostwo przemianowali,a to to jakiś mocno-zbrojony beton odporny nawiedzę i trudny do wywalenia ze stołka,ale spokojnie damy radę nie takie figury leciały i ta też poleci.Pozdrawiam serdecznie Szafranek.
                                          - 09.02.2012 19:27
                                          Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
                                          Proszę Zaloguj by zagłosować.
                                          Niesamowite! (0)0 %
                                          Bardzo dobre (0)0 %
                                          Dobre (0)0 %
                                          Średnie (0)0 %
                                          Słabe (0)0 %
                                          Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
                                          Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies