Przekop przez Mierzeję Wiślaną

Ostatnia aktualizacja
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Wydaje się, że sprawa przekopu przez Mierzeję jest już ostatecznie zamknięta i raczej nic już nie wpłynie na zmianę o podjęciu realizacji tej inwestycji. Jest wiele argumentów za jak najszybszym wykonaniem przekopu, ale są także głosy krytyczne, które starają się uwzględniać zupełnie inną "optykę" postrzegania tego tematu.
Poniżej rozważania dotyczące celowości przekopu kpt. ż. w. p. M. Błusia :
http://progressforpoland.com/marek-bl...y-zlotych/
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Kolejni "eksperci" z partii, która lubiła nic nie robić w zakresie tak gospodarki morskiej jak i żeglugi śródlądowej, dzisiaj z wielkim znawstwem i swadą wypowiadają się w tych sprawach. Prawdopodobnie przekop będzie im długo jeszcze spędzał sen z powiek a okazywana troska o zaniedbane sprawy jest chyba nadto fałszywa ...
http://dziennikelblaski.pl/338993,Prz...z41jZAMWGz

ale ostateczne decyzje są już podjęte :
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...52891.html
F
Filozof_3Początkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano
Polecam wziąć pod uwagę, że przekop to nie tylko kanał:
http://biznesalert.pl/stolarz-przekop...-poczatek/

Coś w tym jest, bo wrednymi cechami Zalewu, utrudniającymi rozwój zarówno regionu jak i turystyki są:
a) liczne wypłycenia, skutkujące szybkim powstawaniem krótkiej i stromej fali - jeżeli w trakcie upalnego dnia przyjdzie krótka burza, schładzająca wzgórza Wysoczyzny Elbląskiej, potrafi w ciągu minut przyjść "biały szkwał", a wtedy fala 1,8 m to nie jest rzadkość
b) o czystej wodzie proszę zapomnieć: tam gdzie są sztuczne plaże to jeszcze jak cię mogę, ale generalnie latem po bezwietrznej nocy płynie się jak po zielonej farbie olejnej i to nieco podeschłej - glony aż chrzęszczą
c) muł, wszechobecny, wszechzalegający, o charakterystycznym "zapachu" (polecam rzucenie i wyciągnięcie kotwicy...), któego miąższość wynosi dobrze ponad 2 m (miejscami i 4) - zgodnie z klasyfikacją ma on status "odpadu niebezpiecznego", więc nie za bardzo jest co z nim robić. Przy pogłębianiu torów wywala się go refulerami nieco dalej, ale już po kolejnej zimie melduje się z powrotem, więc jest to praca jak z remontem śluz na Noteci - w trybie ciągłym;
d) skoki poziomu wody do 1 m na dobę - na dość płaskich brzegach powoduje to rozległe trzcinowiska zakorzenione we wzmiankowanym mule - w efekcie nie ma jak dostać się do wody (ani z wody do brzegu, zresztą jest to zakazane).

Tak więc ani nie ma jak rozwijać turystyki nadzalewowej (bo nie ma dostępu do wody), jak jest dostęp, to tylko lokalnie (coś siedem plaż dookoła całego Zalewu), muł i niebezpieczne warunki do żeglugi turystycznej.

Ale jeżeli przy okazji budowy przekopu oczyścić cały Zalew, pogłębiając go do tych 5-6 m (czyli do czystego piachu), tymi sztucznymi wyspami wpłynąć na rozwój zafalowania (ale trzeba by je budować jak falochron w Gdyni: ładowane tym mułem zatapiane kesony, układane w kształcie atolu i w środku wypełniane mułem, a po wierzchu piachem z przekopu i jakąś glebą - inaczej zostaną rozmyte i po zabawie), to i tereny i dostęp do wody i robota dla fachowców i później dla budowlańców...

Ostatecznie jak Niemcy budowali Morski Kanał do Kaliningradu, to ten rząd wysp odgradzających kanał od Zalewu zrobili właśnie z urobku. Tyle tylko, że nikt wtedy nie myślał o turystyce, a Rosjanie za ZSRS mieli chyba inne poczucie estetyki (np. Wyspa Osypnoj - też produkt pogłębiania Przesmyku Pilawskiego, już nawet drzewa na niej urosły, a wygląda jak z koszmaru Drakuli po bigosie na kolację), ale jakby to z sensem zaplanować, w rozrzucony archipelag, to mógłby być taki "raj turystyczny".

No i ekolodzy nie powinni się czepiać, bo sami postulowali sztuczne wyspy dla ptaków z okazji przekopu (konkretnie chyba dwie), więc zrobić dodatkowo kilka bezludnych i tyle...
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Coraz więcej konkretów w sprawie przekopu Mierzei :
http://www.gospodarkamorska.pl/Porty,...rotce.html
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Teraz tylko chyba trzeba czekać na rozpoczęcie pierwszych prac hydrotechnicznych i budowlanych ...
http://www.gospodarkamorska.pl/Porty,...blagu.html
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Polska opracowuje wyjaśnienia dla KE w sprawie Mierzei Wiślanej :
http://www.portalmorski.pl/morze-inne...i-wislanej
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Eko-furiaci znów się nakręcają … i zaprzeczają sami sobie.

Cytat

- Nadal uważamy, że od inwestycji powinno się odstąpić, tym samym odpowiedź na pytanie "Jak powinien być wykonany przekop aby szkody dla środowiska były jak najmniejsze?" jest szalenie trudna, albo wręcz niemożliwa - komentuje Magdalena Figura. - Inwestycja zgodnie z powyższa opinią nie jest planowana w odpowiedniej formie. Wiele do życzenia pozostawia również dotychczasowe procedowanie wszelkich ocen oddziaływania na środowisko - dodaje.

Jeśli z uporem maniaka permanentnie twierdzi się o szkodach a zarazem jednocześnie informuje się, że odpowiedź na w/w pytanie (związane z rozmiarem szkód) jest niemożliwa - to może owe szkody są fantasmagorią, powtarzaną niczym mantra ?

Cytat

Wskazują też, na to że interes gospodarczy związany z tą inwestycją nie jest nadrzędnym interesem publicznym, a jego realizacja nie będzie z pożytkiem dla całego społeczeństwa i pożytek ten nie zasługuje na osiągnięcie, nawet kosztem jego negatywnego oddziaływania na przyrodę.
- o jaki zatem (wg ekologów) interes chodzi, tego zieloni też nie precyzują, ważne jednak, że kolejne argumenty (bez względu na ich wagę i meritum) są na NIE, NIE i jeszcze raz NIE !!!.

Cytat

Zamiast przekopu ekolodzy proponują inwestycję w podniesienie jakości polskich dróg wodnych. W stanowisku czytamy : "realizację celów gospodarczych i społecznych programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" można osiągnąć przez rewitalizację istniejących, śródlądowych dróg wodnych. W szczególności tych, które łączą Elbląg z Gdańskiem i Zatoką Gdańską."
- czy to już szaleństwo czy może już obłęd ? Kiedy cokolwiek spróbuje się zrobić w zakresie podniesienia jakości polskich dróg wodnych (Wisła i Odra) - a rozumiem, że chodzi także m. in. o poprawę bezpieczeństwa na nich, regulację, modernizację infrastruktury hydrotechnicznej itp. - to zamiast paplaniny o jakości będzie kolejny kociokwik i ujadanie ze strony eko-furiatów o zamachu na przyrodę, naturę, obszary chronione, ptaszki, ważki, modliszki itp. i kolejny bełkot z ich strony, że - jak powiedzieli sami "interes gospodarczy związany z tymi inwestycjami nie jest nadrzędnym interesem publicznym, a ich realizacja nie będzie z pożytkiem dla całego społeczeństwa i pożytek ten nie zasługuje na osiągnięcie".

Mam nadzieję, że realizacja przekopu będzie zrealizowana, mimo ujadania eko-furiatów ...
http://www.ryneki...53707.html

I jeszcze jedna sprawa - pierwsze kłótnie o miejsce lokalizacji przekopu ...
http://www.ryneki...53707.html
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Decyzje w sprawie przekopu zapadły, ale nadal jest on sprawą kontrowersyjną (polityczną ?) :
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...62552.html, ale chyba nie dla wszystkich :
http://www.portalmorski.pl/zegluga/39...je-wislana
Edytowany przez ango dnia 25.04.2018,
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Tzw. dwugłos w sprawie przekopu nie powinien dziwić - ta idea (pomysł) ma zarówno swoich zwolenników jak i zadeklarowanych oponentów, ale jest już pewne, że owa kontrowersyjna (?) inwestycja będzie faktem :
https://zagle.se.pl/zeglarstwo/wciaz-...-rPv9.html
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Szef MGMiŻŚ zapewnił, że plan związany z rządowym programem budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną jest realizowany zgodnie z przyjętymi uprzednio harmonogramem -

Cytat

Gróbarczyk został zapytany także, czy nie boi się mizernego zainteresowania kanałem. "Nie. Już dzisiaj widać, że ten ruch jest w sposób sztuczny hamowany przez Cieśninę Pilawską. Jest to zaplecze dla portów trójmiejskich. Za chwilę będziemy mieć 3 mln kontenerów w porcie gdańskim. Możemy już założyć, że Trójmiasto będzie zakorkowane"- wyjaśnił.

http://www.portalmorski.pl/porty-logi...trojmiasto
oraz :
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wia...62978.html
Edytowany przez ango dnia 29.05.2018,
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Cytat

To Wody Polskie, a nie jak dotychczas marszałkowie województw, odpowiadają za wydawanie zgód i pozwoleń wodno-prawnych - zakłada projekt noweli specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej, który pozytywnie zaopiniowała we wtorek sejmowa komisja.

http://www.portalmorski.pl/zegluga/39...i-wislanej
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Cytat

Senat w piątek nie wniósł poprawek do nowelizacji specustawy o przekopie Mierzei Wiślanej, dostosowując ją do obowiązujących przepisów Prawa wodnego. Według noweli to Wody Polskie, a nie marszałkowie województw odpowiadają za wydawanie zgód i pozwoleń wodnoprawnych.

http://www.portalmorski.pl/zegluga/39...i-wislanej
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
A
angoDoświadczony użytkownik Doświadczony użytkownik
Dodano
Witam !

Cytat

Ma ona (inwestycja dotycząca przekopu Mierzei Wiślanej – dop. red.) kolosalne znaczenie dla Polski Wschodniej i przede wszystkim dla Warmii i Mazur. Mam nadzieję że w oparciu o swobodny dostęp do Elbląga jako portu morskiego będziemy mogli zbudować cały ciąg komunikacyjny. Stanie się on (kanał między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym – dop. red.) jednym z elementów Via Carpatii, połączenia północ – południe – powiedział PAP, podczas wizyty w Ostródzie, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wi...63532.html
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies