Cytat
- Nadal uważamy, że od inwestycji powinno się odstąpić, tym samym odpowiedź na pytanie "Jak powinien być wykonany przekop aby szkody dla środowiska były jak najmniejsze?" jest szalenie trudna, albo wręcz niemożliwa - komentuje Magdalena Figura. - Inwestycja zgodnie z powyższa opinią nie jest planowana w odpowiedniej formie. Wiele do życzenia pozostawia również dotychczasowe procedowanie wszelkich ocen oddziaływania na środowisko - dodaje.
Cytat
Wskazują też, na to że interes gospodarczy związany z tą inwestycją nie jest nadrzędnym interesem publicznym, a jego realizacja nie będzie z pożytkiem dla całego społeczeństwa i pożytek ten nie zasługuje na osiągnięcie, nawet kosztem jego negatywnego oddziaływania na przyrodę.
Cytat
Zamiast przekopu ekolodzy proponują inwestycję w podniesienie jakości polskich dróg wodnych. W stanowisku czytamy : "realizację celów gospodarczych i społecznych programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" można osiągnąć przez rewitalizację istniejących, śródlądowych dróg wodnych. W szczególności tych, które łączą Elbląg z Gdańskiem i Zatoką Gdańską."
Cytat
Gróbarczyk został zapytany także, czy nie boi się mizernego zainteresowania kanałem. "Nie. Już dzisiaj widać, że ten ruch jest w sposób sztuczny hamowany przez Cieśninę Pilawską. Jest to zaplecze dla portów trójmiejskich. Za chwilę będziemy mieć 3 mln kontenerów w porcie gdańskim. Możemy już założyć, że Trójmiasto będzie zakorkowane"- wyjaśnił.
Cytat
To Wody Polskie, a nie jak dotychczas marszałkowie województw, odpowiadają za wydawanie zgód i pozwoleń wodno-prawnych - zakłada projekt noweli specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej, który pozytywnie zaopiniowała we wtorek sejmowa komisja.
Cytat
Senat w piątek nie wniósł poprawek do nowelizacji specustawy o przekopie Mierzei Wiślanej, dostosowując ją do obowiązujących przepisów Prawa wodnego. Według noweli to Wody Polskie, a nie marszałkowie województw odpowiadają za wydawanie zgód i pozwoleń wodnoprawnych.
Cytat
Ma ona (inwestycja dotycząca przekopu Mierzei Wiślanej – dop. red.) kolosalne znaczenie dla Polski Wschodniej i przede wszystkim dla Warmii i Mazur. Mam nadzieję że w oparciu o swobodny dostęp do Elbląga jako portu morskiego będziemy mogli zbudować cały ciąg komunikacyjny. Stanie się on (kanał między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym – dop. red.) jednym z elementów Via Carpatii, połączenia północ – południe – powiedział PAP, podczas wizyty w Ostródzie, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.